Eind vorig jaar deden we mee aan de Satelliet Design Challenge: een ontwerpwedstrijd waarbij gevraagd werd naar een vernieuwend concept voor de drankverstrekkende horeca. Een interessant vraagstuk, want hoewel café's en restaurants allemaal erg hun best doen om uniek te zijn, verschillen ze in essentie maar weinig van elkaar.
Om hier verandering in te brengen bedachten we een nieuw concept voor de layout van een restaurant. Het ontwerp vormt het medium tussen de vaak verborgen keuken en de tafelende gasten en haakt op subtiele wijze in op de keuzemogelijkheden van de kaart. Gasten bestellen hun gerechten niet langer uit de gangbare menukaart, maar maken hun keuze door te ruiken en te kijken.
Als in een etalage worden de gerechten vanuit de keuken tentoongesteld in een grote vitrine. Elk geplaatst gerecht wordt door een bepaalde kleur aangelicht; deze kleur correspondeert vervolgens weer met een bijpassende wijn verderop in de vitrine. Gasten kunnen nu zien en ruiken wat ze kiezen en vangen bovendien een glimp op van de centrale keuken.
Benieuwd geworden naar het complete verhaal? Kijk dan snel bij het project.