Deze geluidswal aan de A2 in Eindhoven, bestaande uit 1200 identieke ‘Smart Stones’, heeft niet alleen een geluidswerende functie voor een scoutinggroep maar biedt ook mogelijkheden voor actief gebruik. Hiertoe is in elke betonnen steen een schroefgat verwerkt waarin allerlei schroeven, haken en ringen gedraaid kunnen worden. Voor de scouting resulteert dit in een multifunctioneel te gebruiken object, terwijl de geluidsmuur aan de kant van snelweg juist een dynamisch beeld met grote schubben heeft.
De ring van Eindhoven ligt al jaren overhoop. Een complexe, infrastructurele puzzel moet het in de toekomst voor automobilisten mogelijk maken om sneller van A naar B te komen. Waar rijbanen verrijzen verdwijnen de bossen en tonen de voordelen direct hun keerzijden. Scouting Stratum, gevestigd aan de A2 bij knooppunt Leenderheide, zag hun uitgestrekte bosgebied door de verbreding van de snelweg langzaam verdwijnen. Een nieuwe geluidsmuur vormt de oplossing om ook in de toekomst de activiteiten van de scouting veilig en zonder extreme geluidsoverlast plaats te laten vinden.
Uit financieel oogpunt is gebruik gemaakt van een standaard bouwproduct: het ‘Legioblock’. De betonnen, 1200 kilo wegende variant van de klassieke legosteen vormt de basis van de 200 meter lange geluidsmuur. De vraag die FOAM zich stelde: “Hoe kan er met een simpele betonnen legosteen een interessant geheel gemaakt worden voor zowel de scouting als de publieke zijde van de geluidsmuur?”. Het concept voor het uiteindelijke ontwerp is even bijzonder als het simpel is. Uitgaande van de gedachte om slechts één steen te manipuleren is de ‘Smart Stone’ ontwikkeld: een unieke steen die alle facetten van het programma bevat en 1200 keer gebruikt wordt in de geluidsmuur.
Deze nieuwe, aan twee zijden gemanipuleerde ‘Smart Stone’ verenigt verschillende functies en gezichten. De zijde van de scouting bestaat uit een continue rotsstructuur, waarbij in elke steen een schroefgat bevestigd is. Hierin kunnen diverse haken, ringen en bouten gedraaid worden waardoor tal van aanknopingspunten ontstaan voor verschillende activiteiten. De muur krijgt hierdoor, naast een geluidswerende functie, het karakter van een flexibel te gebruiken object. Aan de kant van de snelweg ontstaat een meer dynamisch uiterlijk, waarbij een structuur van grote schubben het beeld bepaalt. Elke steen bevat één schub, met een duidelijke beweging in de rijrichting van de aangrenzende parallelweg. Hierdoor ontstaat een uniek beeld dat de passerende automobilist een subtiele hint meegeeft: hier gaat het niet om een standaard geluidsmuur, maar één die door minimale ingrepen functionaliteit en esthetiek weet te combineren.