Terug uit Parijs en tijd voor een terugblik. Samen met vier andere creatievelingen uit Nederland deed ik vorige week mee aan de European Street Design Challenge 2011; een ontwerpwedstrijd waarbij de banlieue, oftewel de buitenwijk, centraal stond. Gedurende drie dagen werden we opgesloten in de glasfabriek 'Cerfav', alwaar het brainstormen en ontwerpen kon beginnen.

Team 'Picnic' voor de glasfabriek in Pantin

Het team waar ik deel van uit maakte, team 'Picnic', bestond naast mij uit een kunstenaar, een onderzoeker, een productontwerper en een game designer. We kenden elkaar niet en moesten er maar uit zien te komen met z'n vijven. Interessant, soms lastig, maar bovenal leuk om te merken hoe verschillende mensen met een andere achtergrond tegen de opgave aan keken. Het doel was helder: op vrijdagmiddag om drie uur moest er een ontwerp gepresenteerd worden dat een antwoord gaf op de fysieke en mentale afstand tussen het historisch centrum van Parijs en de buitenwijk 'Pantin'.

Leegstand en graffiti in Pantin
Na een dag van lezingen, een boottocht en een bezoek aan de locatie verschenen de eerste schetsen en ideeen op papier. Bijzondere voorstellen werden afgewisseld met discussies en misverstanden, maar uiteindelijk was er een idee! Een idee dat zijn oorsprong vindt in de naam van de wijk, 'Pantin', want na wat speurwerk kwamen we erachter dat dit zoveel betekent als 'marionettepop'. Interessant, zeker wanneer dit geïnterpreteerd wordt als het uitoefenen van controle van bovenaf. De banlieue voelt zich vaak gecontroleerd en minderwaardig, maar wat als we dit nu eens op een subtiele manier konden omdraaien?

De zitelementen in Pantin...
...kunnen die in het centrum van Parijs aansturen
Het ontwerp dat na twee dagen tot stand is gekomen bestaat uit een verzameling van interactieve zitobjecten die zowel in de wijk Pantin geplaatst worden als in het centrum van Parijs. Een bewoner van Pantin kan, door zelf aan de zitelementen te draaien, een ander element in het centrum van Parijs laten bewegen. Op een subtiele manier worden de twee werelden nu bewust van elkaars bestaan en met een smartphone is die andere wereld zelfs te zien.

Helaas viel ons ontwerp niet in de prijzen, maar alleen al voor de ervaring was de trip zeker de moeite waard!