De knoop is door, de sprong in het diepe gewaagd. De beslissing die, hopelijk, de rest van je leven zal beïnvloeden is dan eindelijk genomen; je eigen bedrijf is een feit. En dan komt de eerste van vele vragen die een kersverse ouder bezighouden en hem - letterlijk - slapeloze nachten bezorgen. Een vraag die onherroepelijk beantwoord dient te worden, in de hoop dat het antwoord gedurende de rest van datzelfde leven door velen gekend mag worden. En, bovenal, in de hoop dat het ook in de verre toekomst nog even goed mag voelen als de dag waarop het voor het eerst voorzichtig van zich liet horen.
"Wat wordt de naam?"
Van de vele reizen die FOAM in haar nog jonge bestaan gemaakt heeft, op zoek naar onder andere een logo, een website en een huisstijl, was de reis naar onze naam ongetwijfeld de lastigste. Al snel merkten we dat een naam de tijd nodig heeft om net als ieder ander te kunnen groeien. Vele namen van andere bedrijven en architecten vinden we immers 'goed', omdat ze hun plek hebben gevonden in ons collectieve geheugen. Ze hebben de kans gehad om te groeien, hebben de zeven stappen van de Kamer van Koophandel doorstaan en zijn een onderdeel geworden van onze maatschappij. Vele potentiële namen passeerden onze revue; slechts weinigen kregen die kans om te groeien. Niet omdat ze allemaal even slecht waren, integendeel, maar omdat ze simpelweg niet voldeden aan de eisen waaraan onze naam zou moeten voldoen.
Geen combinatie van onze namen of voorletters, geen naam die bijna een zin zou kunnen zijn, geen directe vermelding van ontwerpers of architecten; wat we niet wilden was al snel duidelijk. Interessanter is echter, wat we wél wilden; een naam die kan fungeren als een merk, die zich als een label aan een ontwerp of product kan hechten en lange tijd (in gedachten) kan blijven hangen. Kort, krachtig, en het liefst gevangen in een enkel woord. FOAM? Nog nooit van gehoord. Dievier, dat werd onze nieuwe naam. Een naam die de kans kreeg om te groeien, die bij ons bleef in de oriënterende fase waarin we onze eerste stappen zetten in het ondernemerschap. Een naam als een merk, in enkelvoud en meervoud te gebruiken, die zowel het bureau als haar ontwerpers wist te beschrijven. Maar een naam die tenslotte toch niet de kans kreeg, om echt volwassen te worden...
Met het steeds definitiever worden van ons bureau en de ontwikkeling van een logo, huisstijl en website waarmee we ook daadwerkelijk naar buiten wilden treden, voelden we de interne vraag naar een naam die nóg beter bij ons paste. Een unieke naam die nog nergens in de architectuur te vinden is, een naam die van zichzelf al krachtig is en tevens op subtiele wijze weet te zeggen waar dievier voor staan. Een naam die er ineens leek te zijn, en sindsdien niet meer weg te denken is uit ons leven en ons hart. FOAM. Één naam, vier letters, vier architecten. Vier letters die het merk vormen dat zich nog vele malen aan nu nog onbekende ontwerpen, visies en producten zal hechten. Vier letters die de afkorting vormen voor datgene waar FOAM voor staat, zonder dat ze ook maar iets met onze eigen namen te maken hebben. Wie het weet? Mail het ons, met kans op een prijs zoals alleen FOAM die kan bedenken!