We gaan een tijdje terug in de tijd, terug naar de tijd dat FOAM nog maar net FOAM heette, de tijd waarin we de transformatie van ‘dievier’ naar ‘FOAM’ doormaakten. Ontwerpers die we zijn kwam als eerste het nieuwe logo, de website en een huisstijl op de agenda. Een ondernemingsplan zeg je? Dat kwam later wel.
Het logo dat uit de daaropvolgende sessies kwam rollen kennen jullie ondertussen wel, het kwam er echter niet over één nacht ijs. Nee, er waren talloze brainstormsessies, selectierondes, nieuwe ontwerprondes, koppen koffie en kaneel-thee voor nodig om tot het definitieve logo te komen.
Waarom dit logo? Er is bewust gekozen voor een logo dat bestaat uit een grafisch en een tekstueel deel. Het tekstuele deel is echter wel zo vormgegeven dat ze ook prima op zichzelf uit de voeten kan. Het grafische deel kan op dat moment verdwijnen naar de achtergrond en onderdeel van de huisstijl worden. Uiteindelijk is het logo een afgeleide van de naam en zijn we op zoek gegaan naar een logo dat het ‘luchtige’ van het woord FOAM uitbeeldt, maar wel op een subtiele manier. Je ziet dit terug in het grafische deel met de vier ‘kopjes’, maar ook in de gewelfde bovenkanten van de letters in FOAM.
Uiteindelijk is het logo van FOAM relatief eenvoudig en ingetogen, een logo dat echter ook herkenbaar en uniek is. Een logo dat past binnen de strategie van design by FOAM, en vooral een logo dat jullie hopelijk nog vaak tegen zullen komen.