Hoe regel je dat nu administratief, zo’n startende VOF? Voor deze vraag kwamen ook wij op 1 januari van dit jaar te staan. We hadden gelukkig de mogelijkheid om in 2009 al wat te oefenen, en konden dan ook een vliegende start maken. Toch hebben we dit jaar veel geleerd en veel afgeleerd: Overleggen, bestanden beheren en projecten managen op afstand is niet altijd even makkelijk.

Ondertussen beginnen de processen zich wat meer te stroomlijnen, vandaar dat we graag de mogelijkheid aangrijpen om te illustreren hoe en waarmee wij FOAM draaiende houden:

Projectmanagement: Basecamp
Als sinds 2004 zijn de mannen van 37signals actief met hun onovertroffen online ‘projectmanagement & collaboration’-tool genaamd basecamp. Voor ons de plek waar we de details van ieder project bijhouden, deadlines beheren en todo’s managen. Doordat basecamp eenvoudig met grote bestanden en afbeeldingen omspringt is het ook een ideaal middel om deze materialen met onze klanten te delen.

Basecamp

Bestandsbeheer: Dropbox
Soms vragen we ons wel eens af hoe je ooit een bedrijf zou kunnen runnen zónder Dropbox. Het is simpel: op iedere PC van FOAM, of het nu een laptop of een Mac Pro is, of deze nu in Eindhoven, Amersfoort of Rotterdam staat, staan áltijd dezelfde bestanden. Dropbox werkt als een online netwerkschijf, die iedere gebruiker op de hoogte houdt van wijzigingen in bestanden en voorkomt dat bestanden per ongeluk overschreven worden. Als klap op de vuurpijl zijn alle bestanden ook nog eens in iedere browser en op de iPhone te bereiken.

Dropbox

Urenregistratie: Eigen fabrikaat
Na kort te hebben gekeken naar een betaalde dienst voor de urenregistratie besloten we toch om deze te integreren in de eigen website. Nu een half jaar later betaalt deze keuze zich uit: we hebben nu de mogelijkheid om rapportages uit de urenregistratie te halen die perfect aansluiten op onze wensen. Je kunt natuurlijk contact met ons opnemen mocht je benieuwd zijn of deze urenregistratie-software ook iets voor jouw bedrijf is.

Urenregistratie uit eigen keuken

Dit zijn de drie producten die we het meest gebruiken in onze dagelijkse bureau-werkzaamheden. In een volgende post zullen we uit de doeken doen welke producten en processen we gebruiken met betrekking tot ons échte vakgebied: Architectuur.